Práca SOČ má za úlohu napĺňať niekoľko hlavných úloh:
· „Prispievať k vyhľadávaniu talentovaných a nadaných žiakov stredných
škôl, podporovať cieľavedomú prácu s nimi,
· rozvíjať tvorivé a kritické myslenie žiakov, rozširovať a upevňovať ich
odborno-teoretické vedomosti a odborno-praktické schopnosti, zručnosti
a návyky, vytvárať trvalý vzťah k príslušnému študijnému a učebnému
odboru,
· viesť žiakov k samostatnej tvorivej činnosti, upevňovať ich záujem
o sebavzdelávanie,
· naučiť stredoškolákov nadviazať a rozvíjať spoluprácu s odbornými
vedeckými a výskumnými pracoviskami, pracoviskami v akademickej,
podnikateľskej i komerčnej sfére,
· vytvárať pre školy a pre pedagogických zamestnancov konkurenčné
prostredie na hodnotenie a porovnávanie kvality výchovno-vzdelávacieho
procesu v jednotlivých školách,
· využívať poznatky získané na prehliadkach SOČ pre skvalitnenie
výchovno-vzdelávacieho procesu,
· prispievať k účelnému a efektívnemu využívaniu voľného času žiakov,
vytvárať podmienky na úspešnú reprezentáciu Slovenskej republiky na medzinárodných súťažiach, prehliadkach, sympóziách, workshopoch a pod.“
(Ako písať, prezentovať a obhajovať prácu Stredoškolskej odbornej činnosti, 2013, s.9,10)